CELE I ZADANIA ŚWIETLICY:
- Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa- opieki przed i po lekcjach.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień poprzez organizowanie różnorodnych zajęć.
- Dbanie o prawidłowy rozwój fizyczny uczniów.
- Uczenie nawiązywania relacji opartych na wzajemnym szacunku i poszanowaniu dobra wspólnego.
- Kształtowanie nawyków kultury życia codziennego.
- Rozwijanie nawyków higienicznych i upowszechnianie zasad zdrowego stylu życia.
RODZAJE ZAJĘĆ:
- zabawy i gry dydaktyczne, gry towarzyskie,
- zajęcia artystyczne: plastyczno, muzyczne, małe formy teatralne,
- zajęcia intelektualne i czytelnictwo: czytelnictwo, opowiadanie baśni, legend, oglądanie programów edukacyjnych, filmów, rozrywki umysłowe,
- zajęcia sportowe i relaksacyjne: gry i zabawy z elementami sportu, ruch na świeżym powietrzu, wycieczki,
- odrabianie z uczniami zadań domowych,
- zachęcanie do pomocy koleżeńskiej.
ZASADY PRACY Z UCZNIAMI:
- dostosowanie zajęć do potrzeb, zainteresowań oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
- dobrowolności uczestnictwa w zajęciach,
- atrakcyjności zajęć,
- wszechstronnej aktywizacji uczniów.
METODY PRACY:
- aktywizujące( „burza mózgów”, gry i zabawy dydaktyczne, improwizacje), słowne( pogadanki, rozmowy, opowiadanie bajek, baśni, przygód, historyjek, prace z książką i czasopismem),
- oglądowe( oglądanie filmów, bajek, programów edukacyjnych dla dzieci),
- zajęć praktycznych(prace plastyczno- techniczne z zastosowaniem różnych technik, zabawy konstrukcyjne),
- zajęcia ruchowych( gry i zabawy ruchowe, zajęcia rytmiczne).
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA W ŚWIETLICY
UCZEŃ MA PRAWO DO:
- opieki i zapewnienia warunków bezpieczeństwa,
- podmiotowego traktowania,
- rozwijania zdolności i talentów,
- odpoczynku,
- pomocy w przypadku trudności w nauce,
- korzystania z opieki zdrowotnej, poradnictwa i terapii pedagogicznej czy psychologicznej.
OBOWIĄZKI UCZNIA:
- dbanie o higienę osobistą, czyste ręce, ład i porządek wokół siebie,
- kulturalnego odnoszenia się i z szacunkiem do rówieśników i osób dorosłych,
- nie używania siły i wulgaryzmów w stosunku do rówieśników i dorosłych,
- dbania o wspólne dobro,
- pracy, zabawy w ciszy i spokoju,
- odkładania plecaków na miejsca do tego przeznaczone,
- wieszania wierzchniego ubrania na wieszakach,
- informowania o wyjściach ze i powrotach do świetlicy,
- uczestniczenia w dobrowolnie obranych przez siebie zajęciach,
- stosownego i kulturalnego zachowania na stołówce szkolnej.